وب سايت تخصصي گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي استان زنجان
 
تاريخ :
   
عنوان :
مصرف ماهي، احتمال زايمان‌هاي زودرس را کاهش مي‌دهد
   
توضيحات:
مصرف ماهي يک عامل مؤثر جهت کاهش احتمال زايمان زودرس و وزن کم نوزادان هنگام تولد است.
به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه خبري سلامت نيوز،اين مطالعه با هدف بررسي مصرف ماهي با اسيد چرب امگا 3 بر ميزان کاهش زايمان زودرس و کم وزني نوزادان هنگام تولد توسط "زيبا تقي زاده" از دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي تهران و جمعي از همکارانش انجام شد.
در اين مطالعه، تعداد هزار و 200 نفر که داراي ويژگي‌هاي ورود به مطالعه بودند، از طريق نمونه‌گيري مبتني بر هدف انتخاب و از هفته 16 بارداري به طور آزادانه وارد مطالعه شدند.
يافته‌ها ارتباط آماري معناداري بين مصرف ماهي بيش از سه بار در دوران بارداري با کاهش زايمان زودرس و افزايش وزن هنگام تولد نوزادان را نشان داد.
شناسايي عوامل خطرساز براي زايمان زودرس و وزن کم موقع تولد که زمينه‌ساز بيماري‌ها و عوارض نوزادي است، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. وزن زياد موقع تولد در نوزادان و يا حاملگي‌هاي طولاني مدت در جوامعي که مصرف بالاي ماهي با اسيد چرب امگا 3 دارند، مؤيد اثر اين اسيد چرب بر افزايش رشد و وزن جنين داخل رحم و در نتيجه کاهش ميزان زايمان زودرس و کم وزني نوزادان هنگام تولد است.
بر اساس اين تحقيق، مصرف ماهي يک عامل موثر جهت کاهش احتمال زايمان زودرس و وزن کم هنگام تولد محسوب مي‌شود و تدوين و ارايه برنامه‌هاي آموزشي تغذيه براي زنان باردار ضروري به نظر مي‌رسد.
 
نظر شما در مورد خبر
نام
شماره نظام پزشكي
پست الكترونيك
پيام شما